Hej, jag är ganska ny inom organisk kemi (9 månader eller så nu, ingen annan erfarenhet av kemi) och har syntetiserat amfetamin via Al / Hg-vägen några dussin gånger under de senaste månaderna.
Jag kunde minska upp till 120 g P2NP i en 20L rund bottenkolv. Renheten hos slutprodukten var fenomenal i de senaste synteserna.
För det mesta behövde jag bara rena amfetaminsulfatet en gång pro forma med aceton eftersom det redan var så vitt.
Jag tyckte att NaBH4/CuCl²-vägen var intressant eftersom jag har stor respekt för att arbeta med kvicksilver, det hade redan lett till en våldsam exoterm reaktion tre gånger, en stor mängd var fördelad i hela rummet och jag skulle vilja göra det utan i framtiden.
Reduktionen med NaBH4/CuCl² ger också ett betydligt högre utbyte med en kolv som bara är hälften så stor.
Hittills har jag syntetiserat tre gånger. Första gången 80g P2NP, andra gången 200g P2NP och sista gången 250g P2NP.
Den sista gången var den bästa av alla, eftersom jag lyckades hålla mig exakt till temperaturerna.
Vad jag också bör nämna är att för att förkorta processen med att administrera P2NP placerar jag kolven i en stor behållare full med is, som jag sedan värmer över en värmeplatta. Jag kunde fylla hela 250 g P2NP i kolven på drygt tre kvart utan att komma över 60 °C. Påverkar detta reaktionen med borhydriden?
Trots all omsorg har sulfatet en något söt, skarp lukt i slutet, trots sin snövita färg. Konsistensen är också mycket mer kristallin och knastrar mjukt när den krossas.
Jag har rengjort det flera gånger med aceton och DCM, filtrerat det i en Buchner-tratt osv.
Det verkar definitivt som om ett annat salt har gått med i sulfatet.
Har något liknande någonsin hänt dig?
Är det möjligt att natriumborhydriden, om den inte är helt upplöst, blandas med amfetaminfreebasen och omvandlas till ett natriumsalt när den neutraliseras med H²SO4?
Grejerna bränner också dåligt i näsan. En vän hade vattnigt nässlem som rann ut ur näsan i flera minuter omedelbart efter att ha tagit en drag.
Och nu den verkliga frågan: om det finns ett annat salt i det, hur eller vilken metod kan jag använda för att separera de två ämnena?
Jag kommer långsamt till slutet av min tether.
Tack på förhand för ditt tålamod med att läsa hela texten
Jag är tacksam för alla råd.
Herr Magisk