- Reaction score
- 5
I går prøvede jeg metoden med mikrobølgeovnen, og resultatet er faktisk interessant.
Jeg blandede 20 g 5449-12-7 og 20 ml 85 % ortofosforsyre i en bager.
Jeg satte den i mikrobølgeovnen (700W) og indstillede den laveste effekt. 5-7 sekunders opvarmning og 10-15 sekunders pause til blanding og afkøling af blandingen, fordi temperaturen var for høj. I alt 1 minuts aktiv opvarmning.
Efter opvarmning tilsættes 50 ml destilleret vand.
Derefter ekstraheret med dietylether (3x20mL) og vasket med saltvand (3x100mL).
Tørret med magnesiumsulfat og inddampet ether:
Fik et meget flot produkt, men kun 7 g ud af 20 g pulver.
Jeg prøvede igen og opvarmede i mikrobølgeovn længere - 2 minutter, men der var ingen forskel - det samme udbytte (jeg var bange for overophedning, fordi for meget varme i mikrobølgeovn resulterer i fast, gennemsigtig glaslignende overflade, som ikke kan fjernes fra bageren).
Er der nogen metode til at forbedre udbyttet i mikrobølgeovnen? For nu er det stadig mellem 30-40%?
Jeg blandede 20 g 5449-12-7 og 20 ml 85 % ortofosforsyre i en bager.
Jeg satte den i mikrobølgeovnen (700W) og indstillede den laveste effekt. 5-7 sekunders opvarmning og 10-15 sekunders pause til blanding og afkøling af blandingen, fordi temperaturen var for høj. I alt 1 minuts aktiv opvarmning.
Efter opvarmning tilsættes 50 ml destilleret vand.
Derefter ekstraheret med dietylether (3x20mL) og vasket med saltvand (3x100mL).
Tørret med magnesiumsulfat og inddampet ether:
Fik et meget flot produkt, men kun 7 g ud af 20 g pulver.
Jeg prøvede igen og opvarmede i mikrobølgeovn længere - 2 minutter, men der var ingen forskel - det samme udbytte (jeg var bange for overophedning, fordi for meget varme i mikrobølgeovn resulterer i fast, gennemsigtig glaslignende overflade, som ikke kan fjernes fra bageren).
Er der nogen metode til at forbedre udbyttet i mikrobølgeovnen? For nu er det stadig mellem 30-40%?
- Solutions
- 1
- Reaction score
- 159
Jeg gjorde det i går og fik næsten præcis det samme resultat. En ting, jeg dog observerede, var, at når jeg ikke blandede det med det samme, så det ud til, at der blev dannet mere p2p, men når jeg blandede det, vendte det ikke tilbage til overfladen. En slags emulgering med det nederste lag eller en fejlobservation fra min side?
↑View previous replies…
- Solutions
- 1
- Reaction score
- 159
Det ved jeg nu ikke. Der har altid kun været to lag, et grumset hvidt bundlag og et lysegult lag ovenpå. Der har aldrig været noget brunt som på andre fotos. Det er muligt, at p2p ikke er p2p, da jeg ikke er bekendt med p2p, og jeg har ikke testet det på nogen måde. Hvad er glycidatolie? Glycidinsyre?
- Solutions
- 1
- Reaction score
- 159